Pàgines

dijous, 21 de novembre del 2013

Apadrinament

Els dies 13 i 14 de novembre els alumnes de primer vam ser apadrinats per un alumne de tercer i l’acompanyàvem al lloc on feia pràctiques. En el meu cas vaig anar a l’escola bressol La Muntanyeta (Castelldefels). És una escola pública que és troba a uns deu minuts de la parada de tren. Pel que fa al context social de les famílies es mitjà amb alguns inmigrants però molt pocs. La casa dels infants es regeix per cinc principis bàsics:
  1. Oberta a tothom: El centre i les persones que formen part d’aquesta comunitat educativa estan oberts a la diversitat d’infants, de famílies i de maneres d’entendre l’educació i de promoure-la.  El centre ofereix una oferta àmplia de serveis i d’horaris per donar resposta a les necessitats dels infants i de les famílies.
  2. Corresponsabilitat: Implicació tant del personal professional com de les famílies, beneficiàries directes de l’educació dels infants, i la promoció dels seus drets.
           Creuen en el respecte i promoció de les famílies com a primers agents educadors, així
           com en la cura i bon ús dels materials, instal·lacions, mobiliari...
  1. Accessibilitat: Els preus per accedir-hi són públics. L’ajuntament vetlla perquè el preu dels seus serveis no suposi una dificultat per optar-hi.
  2. Oberta a la participació: Infants, famílies i personal del centre participen en les activitats i/o en la vida del centre, ja que les seves propostes i iniciatives s’acullen per tal d’estudiar-les i oferir-ne respotes.
  3. Vinculació a la comunitat: El centre té en compte les característiques de les famílies i del seu entorn. Promou i treballa col·laborant amb altres serveis, entitats i professionals del municipi


Cada escola ha de tenir un projecte Educatiu del Centre (PEC) on es marquen els criteris pedagògics i de participació del centre, en el cas de la Muntanyeta són aquests:
  1. El centre és un lloc ple de vida, que desprén trasparència, és integrador i motivador.
  2. Ofereix als infants un context de desenvolupament diferent del de la família.
  3. El projecte defensa la idea d’infant competent, amb drets i deures, que estableix relacions i que influeix en el seu entorn.
  4. Vetlla perquè els infants participin activament en el seu desenvolupament i aprenentatge.
  5. Granteix que els infants puguin aprendre, expessar-se i relacionar-se per mitjà del joc, en el context de la vida quotidiana i a través dels diferents llenguatges tenint en compte les seves emocions i sentiments.
  6. La llengua vehicular és el català.
  7. L’atenció a la diversitat social, cultural, econòmica i individual és el present en les intencions educatives i en la pràctica diària amb els infants i famílies.
  8. Les famílies són part de la comunitat educativa i el primer agent educador. Per tant, formen part del projecte i hi participen a través dels canals establerts.


A més com el centre comparteix amb les famílies la tasca d’educar els infants, les relacions entre ambdues parts es basen en el respecte i la confiança mutus.
El centre i la família treballen conjuntament per compartir els criteris educatius que facilitin el creixement harmònic de l’infant.  La relació entre la família i el centre es concreta en:
- Relació diària en les  entrades i sortides
- Entrevistes individuals
- Reunions pedagògiques



El 13 de novembre va ser el primer dia que vaig arribar a l’escola bressol i vaig ser presentada a totes les mestres. Després la directora del centre es va reunir amb mi personalment per explicar-me el funcionament del centre i la seva metodologia que es basa sobretot en l’experimentació.
Un cop finalitzada l’entrevista vaig entrar a la estança de p2-p3 on vaig poder observar una classe de psicomotricitat i l’experimentació amb la sorra.
El dijous 14 de novembre vaig passar tot el dia a l’estança dels lactants que són nadons entre sis i nou mesos.


Reflexió de l’apadraniment

Agraeixo a la facultat per oferir-nos aquesta oportunitat de tenir un primer contacte amb el que implicaria treballar en una escola. A més l’escola bressol a la que he anat , m’ha agradat molt ja que des de el primer moment que vaig arribar van acollir-me i van fer-me sentir una mestre més. La metologia utilitzada és l’experimentació i per aquest motiu la mestre mai s’ha d’avançar a l’alumne sinó que ha d’intentar que s’espavili, buscant els seus propis recursos. Tot i així sempre s’ha d’estar pendent i preguntar si volen ajuda en el cas que es vegi a l’infant amb molta dificultat per realitzar allò que vol. També m’han cridat l’atenció altres aspectes com per exemple evitar els productes prefabricats per utilitzar materials naturals, o bé canviar les coses de lloc cada dia de manera que cridi l’atenció del nen per a que jugui. Realment s’han passat molt ràpid i m’hagués agradat poder estar més dies, ja que considero que en aquests dos dies he pogut aprendre molt.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada