Pàgines

dilluns, 30 de desembre del 2013

Les 4 metàfores

L'altre dia a GTIC vam estudiar la conpectualització de l'ordinador segons Charles Crook, el qual va extreure 4 metàfores que indiquen diferents papers que juga l'ordinador. A continuació us explico les 4 metàfores i les activitats fetes a classe per tal d'entendre millor el que vol dir cada una.

1                     Metàfora tutorial: l’ordinador com a tutor
Consisteix en el model tradicional d’ensenyament-aprenentatge (unidireccional) on l’ordinador tutoritza el porcés d’aprenentatge.
L’interés del tutorial es trova en la capacitat que té l’ordinador de crear la mateixa relació que docent-alumne à Docent incia tema, alumne respon, docent avalua.
En aquest programes es té present per una banda la individualització del procés d’aprenentatge  i la formulació de preguntes de l’alumne. Per altre banda la presentació d’informació per tal  ajudar a que  l’alumne  avanci.
Pel que fa a la individualització no és fácil que un programa detecti els erros comesos o bé les necessitats concretes que requereix l’alumne. Aquestes decisions les ha de prendre el alumne per aquets motiu a les escoles es solen utilizar l’ordinador com a tutor en programes d’exercicis i activitats.

Aquí us deixo un exemple de l'ordinador com a tutor: un vídeo tutorial de com es crea un blog


Part pràctica
Vam ficar-nos en una pàgina per fer exercicis que l'ordinador anava corregint.


2                    Metàfora de la construcció: L’ordinador com alumne
Està centrada en l’alumneà ell controla la màquina.
L’alumne construeix idees a partir de les seves activitat exploratòria en un ambient d’aprenentatge per descoberta seguin un procés reflexiu i actiu. actiu ( ell mateix es fa preguntes i busca respostes)
El llenguatge de programa Logo i objecte gràfic anomenat tortuga seria un exemple de micromon on el nen pot desenvolupar estratègies de resolución
S’ha arribat a la conclusió que la millor opció d’aprenentatge es de forma autónoma però realment cap dels dos extrems es bo. La solución seria que el procés d’aprenentatge de l’alumne sigui per descoberta però guiat per el mestre i que aquest fes preguntes reflexives per ajudar a l’alumne.

Part pràctica
Vam conèixer en primera persona el funcionament del Scratch on havíem de dibuixar diferents figures geomètriques amb l'animal.

http://farm9.staticflickr.com/8001/7654258690_fbc103ce4e_o.jpg


3        La metàfora del laboratori: L’ordinador com a simulador
És l’evolució de l’ordinador com a tutor alhora que també es permet l’aprenentatge per descoberta però de forma més acotada perquè l’usuari pot manipular diveros paramètres però no pot crear-hi nous.  El grau de llibertat és més limitat que amb Logo
Un exemple de simulador seria La Doctora Xinxeta que tracta el creixement d’una planta.
Les simulacions fomenten la reflexió d’un entorn però el problema el trobem quan els alumnes simplifiquen aquests programes a sistemes reals.

Part pràctica
Vam simular el creixement d'una planta i buscar raons per realitzar aquesta activitat a la nostra futura classe. 



4          La metàfora de la caixa d’eines: L’ordinador com a eina
L’ordinador és una eina habitual en la nostre vida diària. Està situat entre nosaltres i la realitat perquè ens proporciona una visió del que passa i a la vegada ens proporciona moltes eines.
No substitueix la experiència directa però si la complementa podriem dir que és cim un amplificador de la experiència. Com per exemple sabem dibuixar però amb l’ordinador podem fer gràfics més concrets i amb una millor presentació.
A més, si el sabem utilitzar correctament pot alliberar-nos de les tasques més rutinàries i fa que ens centrem en els aspectes més reflexius, constructius i creatius.

Part pràctica
Pensar eines que utilitzem diariament i no fa tant no existien. Per exemple el word, el drive, el paint..


Jordi Vivancos diu que veure l’ordinador com a una eina ens limita i no podem arribar a veure les grans possibilitats que ens ofereix. Perquè realment una eina s’utilitza per realitzar una acció que manualment requereix esforç físic i no només és això sino que té gran valor cognitiu i s’ha d’aprofitar


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada